Wednesday 14 March 2012

Dusseldorf, Germany

1. Lepas balik dari Rhuhl, aku terus ambil train ke Dusseldorf, yang jaraknya aku rasa lebih kurang Putrajaya ke KL, melalui MEX.


2. Dusseldorf ini dikatakan kota fesyen bagi Germany. Dan memang banyak butik high-end pun kat sini. Dusseldorf ini merupakan capital city bagi state of Northern Rhine Westphalia di Germany. Oh ya, sini dah kira dekat dah dengan border. Maka, kalau nak ke Amsterdam dah boleh sesangat, train 2 jam je ke sana dari Dusseldorf. Lepas tu boleh je naik train ke Paris, Brussels, etc.


3. Dusseldorf ini, pada aku sama je, penuh dengan bangunan-bangunan menarik, sekitar old city dan tarikan utamanya (yang menyebabkan aku beriya sangat nak singgah sini) adalah bangunan ala-ala shrinking tu iaitu Gehry-buildings. Cantik reka bentuk bangunannya.


4. Lepas puas bergambar sikit-sikit untuk kenangan, aku berjalan kaki sekitar promenade tepi sungai Rhine tu.


Lepas Dusseldorf, malamnya aku berlepas ke Hamburg menaiki DB.

No comments:

Post a Comment

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 14 September 2019 Dataran Batu Burok Kuala Terengganu 12 am 1️⃣  Seperti biasa, LAJSM ...