Sunday 30 September 2012

Imbasan Ogos/September 2012

Sedar tak sedar sudah masuk Oktober, maka lepas ini November.
Begitu pantas masa berlalu.
Tup-tup sudah enam minggu since lepas raya.
Maka, perjalanan road-to-my-first-marathon  tinggal lagi 7 minggu. Syukur kepada Allah SWT, semua perancangan latihan/race berjalan lancar setakat ini. Dan diharapkan terus dipermudahkan hingga akhirnya.

Enam minggu berlalu, dengan aku berlarian sana-sini mengutip pengalaman, meningkatkan keupayaan diri, mencabar potensi, serta menguji ketahanan mental dan fizikal. Sepanjang tempoh itu, banyak pengalaman diperoleh, sebelum-semasa-selepas-larian.

9 races telah aku masuk sepanjang 6 minggu. Rasa macam tak percaya, saban minggu berlari, dan memaksa diri untuk berlatih di kala weekdays.
5 half marathons telah aku lalui (pj, kt, taiping, seberang perai, sungai petani)
2 10K race - ukm, penang merdeka run
2 8k/6.4k - penang - matic

Memang rasa penat, namun, rasa lega dapat hadapi semua ini.

Memasuki fasa kedua latihan aku di 7 minggu akan datang menuju ke Marathon, latihan akan ditumpukan kepada jarak dan speed. Lepas ini kena tingkatkan LSD (long slow distance) kepada lebih 21km (ie 30km, 35km, dan 42.2km), dan speed yang sesuai dengan sasaran.

Oktober ini, beberapa races yang akan aku sertai bermula dengan

7/10 - KRI Road Race, 21KM, Ipoh
20/10 - Putrajaya Night Marathon, (Ambil kategori 21km)
28/10 - Pacesetter 30KM, - kuala lumpur

In between, akan aku selitkan dengan LSD ku yang dipertingkatkan.

May the forces with me. Moga segala urusan latihan dan persiapan dan dikurniakan kesihatan yang sempurna ke arah menempuh cabaran ini.

Run Gme Run

No comments:

Post a Comment

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM) 14 September 2019 Dataran Batu Burok Kuala Terengganu 12 am 1️⃣  Seperti biasa, LAJSM ...